سایلنت هیل: بازگشت به خانه (به انگلیسی: Silent Hill: Homecoming) یک بازی ویدیویی در سبک ترس و بقا است که توسط دابل هلیکسساخته و و شرکت کونامی نیز آن را برای پلیاستیشن ۳، ایکسباکس ۳۶۰ و مایکروسافت ویندوز منتشر کرد.[۳] این بازی برای نخستین بار در نمایشگاه ای۳ ۲۰۰۷ توسط کونامی و با نام سایلنت هیل ۵ معرفی شد.[۴] سایلنت هیل: بازگشت به خانه، ششمین نسخه از سری بازیهایسایلنت هیل است.[۳]
بازی برای نخستین بار در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۸ در منطقه آمریکای شمالی و برای دو کنسول پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ عرضه شد؛ نسخه مایکروسافت ویندوز این بازی نیز دو ماه بعد و در ۶ نوامبر ۲۰۰۸ در همان منطقه منتشر شد. بازی پس از مدتی در سایر مناطق نیز منتشر شد.[۵][۵][۶][۷]
این بازی به کارگردانی کوردی ریرسون و تهیهکنندگی ویلیام اورتل توسط شرکت دابلهلیکس ساخته شده است. کارموسیقی و صداگذاری این بازی برعهده آکیرا یامائوکا است. بازی تنها به صورت تکنفره بوده و فاقد بخش چندنفره است.[۸][۸]
داستان این نسخه از سری بازیهای سایلنت هیل، پیرامون شخصیت آلکس شپرد است. آلکس یک سرباز ارتش ایالات متحده است که از جنگ بازگشته و پس از رسیدن به زادگاه خود، شهر شپرد گلن با رویدادهای پیشبینی نشدهای مواجه میشود که مرتبط با شهر سایلنت هیل است. ناپدید شدن شهروندان شهر از جمله برادر و پدر آلکس و بهتزدگی عجیب مادر او، از جملهٔ این رویدادها هستند که بازیباز باید درنقش آلکس، پرده از راز این وقایع بردارد.
وبگاه گیماسپات از این بازی به عنوان یک بازی تاریک و وحشتناک با ویژگیهای وحشتآفرینی درهمتنیده یاد نمود. این وبگاه از بخشهایی مانند صداگذاری، غولآخرها طراحیهای نورپردازی و سایهپردازی بازی استقبال نموده و به دلیل از دست دادن ویژگیهای وحشتآفرینی روانشناختی که در بازیهای پیشین این سری وجود داشت انتقاد کرد. گیماسپات درمجموع محیطها و جلوههای بصری عالی این بازی را برای ترسناک کردن این بازی که از داستانی گیجکننده، فاقد جزئیات و بسیار سریع رنج میبرد، کافی ندانست.[۹] آیجیان نیز در نقدوبررسی خود پیرامون بازی، سایلنت هیل: بازگشت به خانه را یک بازی ترسناک اما متوسط در میان نسخههای پیشین این سری دانسته است و به دلیل کم شدن ویژگیهای روانشناختی این سری در بازی، آن را مأ یوسکننده خوانده است؛ اما انجام این بازی را به طرفداران سری تویه کرده است. این وبگاه صداگذاری و موسیقی متن این بازی را عالی عنوان نموده و از نورپردازی و سایهپردازیهای بازی نیز استقبال کرده است.